Efter 18 besök under sommarsäsongen på Liseberg 2021 så har det hänt mycket. 

Andreas Andersen VD på Liseberg sa innan öppning att Liseberg tappat muskelminnet. Med det menas att man tappat en del fastanställd personal och även återkommande säsongsanställd personal. Tänk att du glömt hur man cyklar. 

Anledningen till att man tappat personal är till stor del på grund av coronapandemin och som resultat av det så var parken stängd under hela 2020. 

Detta har såklart stor påverkan på Liseberg. Inte bara för att det är svårt att rekrytera ny personal utan och för att man behöver lära ny personal hur allt fungerar i parken. Värdegrunds arbete är något som tar lång tid i en vanlig organisation som har daglig verksamhet. Tänk då att du skulle behöva stänga ner mer eller mindre hela din verksamhet under ett helt år. 

Hur ska du på bara ett par veckor lära ny personal ditt företags värderingar och få gästerna att känna att allt är precis som vanligt?

Som tillägg till det så har du restriktioner med antal gäster i parken, du kan inte lasta attraktionerna fullt, du måste säkerställa att gästerna håller avstånd. Det är dessutom du som företag som är ansvarig att gästerna följer restriktionerna. Gör dom inte det så är det du som har gjort fel. 

När Liseberg äntligen slog upp portarna igen 3 juni 2021 så var det inte utan utmaningar. Liseberg introducerade ett helt nytt kösystem i form av virtuell kö där du i Lisebergsappen virtuellt ställer dig i kö. 

Virtuell kö i sig har varit mer eller mindre en succé i mitt tycke. Det har varit buggigt, det öppnade med bara ett fåtal attraktion men har under säsongens gång utvecklats till något riktigt bra. 

Är du dessutom i parken tidigt så kan du med lite knep åka de mest populära attraktionerna på bara någon timme. 

Om du däremot hade ett kvällsbesök bokat så var virtuella kön helt fullbokad när man anlände till parken. Med ytterligare justering av systemet så motverkade man detta och även kvällsbesökare kan lyckas få åka en del. 

Det är också just detta som varit en stor frustration för gäster i parken. Många har missförstått systemet och trott att det inte finns vanlig kö att ställa sig i. 

För den som vill åka mycket så är virtuell kö rätt så fantastiskt för att vara ärlig. Du kan stå i en virtuell kö samtidigt som du står i en fysisk. 

Förbättringsförslag till parken är att man skannar sitt virtuella köpass vid entrén till alla attraktionerna. Nu är det blandat, vissa vid entrén, vissa uppe vid stationen. Bygg om så att det är samma överallt. 

Under hela säsongen så har det varit ett begränsat antal matställen som varit öppna i parken och det har märkts. Speciellt eftersom att vi svenskar verkar ha någon form av mat och åk klocka. Vi alla ska äta samtidigt. 

Jag kan tycka att ett sådant matställe som Mackasinet vore kanon att ha öppet under säsongen. Då hade man snabbt och enkelt kunnat införskaffa sig en baguette eller macka och stillat hungern. Givetvis har Liseberg en väldigt bra anledning till varför Mackasinet inte varit öppet som jag inte har koll på. 

Säsongen 2021 såg också en ny attraktion i form av Underlandet. Lisebergs efterträdare till Sagoslottet som stängde för att göra plats för Valkyria. 

Underlandet vann dessutom Europas bästa nya åkattraktion senast häromdagen. 

Underlandet är en riktigt bra åkattraktion och jag hade gärna sett att Liseberg bygger fler darkrides i framtiden. 

Märks det då att Liseberg har tappat muskelminnet? Det enkla svaret är ja. När Liseberg öppnade så tog det väldig lång tid att lasta de flesta attraktioner. Troligen på grund av hur mycket svårare det är att lasta när man inte lastar fullt. Personalen på åkattraktionerna fick vid varje lastning verkligen tänka till för att avstånd skulle kunna hållas. 

Men över säsongens gång så har man långsamt fått tillbaka muskelminnet. 

Att man som park kunnat utbilda så mycket människor på så kort tid är minst sagt imponerande. Personalen är dessutom glad, varje dag. ”Vi tar glädje på allvar” är Lisebergs slogan för 2021 och den stämmer så bra och jag hoppas att Liseberg överväger att behålla den i framtiden. 

Har det varit kul att gå på Liseberg 2021? Det har varit fantastiskt kul. Varenda besök har varit glatt och parken skiner mer än någonsin, trots alla utmaningar. 

Finns det förbättringar att göra? Självklart, det gör det alltid. Några rökrutor har tagits bort (åtgärdades under säsongens gång) rökrutan vid Biergarten är bra lokaliserade med tanke på Biergarten men inte alls bra på grund av gången upp mot där Virvelvinden stod. 

Restaurangerna har långsam service, speciellt där det serveras snabbmat. Kan bero på att man haft för lite personal. 

Flera attraktioner lastas väldigt långsamt, tänk Uppswinget som i och för sig inte har så bra kapacitet till att börja med. 

Gäster har svårt att ta till sig informationen i appen. Teknologi i all ära men i vissa fall kanske det vore bra med mer personal vid attraktionerna som kan informera. Alternativt väldigt tydliga skyltar. 

Balder fick mitt under sommarsäsongen och semestertider tekniska problem. Detta fick men löst i slutet av augusti men den glädjen höll bara i dig några dagar. Problemen kvarstår. 

Vad som krävs för att åter få Balder i bruk återstår att se men räkna inte med ett åk under Halloween säsongen då attraktionen inte ens listas som attraktion i parkkartan. 

Har Liseberg känts tryggt under säsongen? Absolut, samtliga mina besök har känts lika säkra och trygga som alla andra år. Liseberg är en park i toppskick som sköts fantastiskt fint. 

Med det skrivet så vill jag tacka alla underbara Lisebergare som i vått och torrt tar hand om oss gäster. Om det så är spelhjul, städning, trädgård, ledning, säkerhet eller attraktionsförare så gör ni alla ett fantastiskt jobb som får oss gäster att också ta glädjen på allvar. 

Ni är fantastiska allihop. 

Tack för sommarsäsongen 2021, nu är det dags för Halloween och till nästa år så hoppas vi på fler kaniner i parken, fullt med gäster och nya attraktioner. 

Tvätta gärna händerna nästa år med. Det är rätt trevligt.